Przejdź do głównej treści →
Ostatnia zmiana 26 maja 2022 Wydarzenia

Dzień Otwarty Instytutu Kultury Polskiej

1 czerwca zapraszamy do IKP!

Osoby studiujące, pracujące i kandydujące!
Zapraszamy na Dzień Otwarty Instytutu Kultury Polskiej UW!

Podczas wydarzenia będzie można wysłuchać wykładów otwartych, poznać efekty pracy naszych studentek i studentów, dowiedzieć się w więcej o studiowaniu w IKP, a także wziąć udział w kiermaszu organizowanym przez grupę IKP dla.

Program

  • 12.00 – 16.00 Kiermasz IKP dla na rzecz grupy Podróżnych ugościć
  • 12.00 – 16.00 Punkt informacyjny – dla zainteresowanych kierunkami kulturoznawstwo i sztuki społeczne
  • 12.00 – 16.00 / sale 7 i 8 / Prezentacje prac audio i video studentek i studentów sztuk społecznych
  • 12.00 – 16.00 Wykłady otwarte:
    • 12.00 / sala 5 / dr hab. Marcin Napiórkowski, prof. UW, „Naprawić przyszłość. Jak kulturoznawcy mogą pomóc w ratowaniu świata?”
    • 13.00 / sala 9 / dr hab. Agata Chałupnik, „Płeć teatru”
    • 13:30 / sala 5 / dr Weronika Parfianowicz, „Świat bez wzrostu gospodarczego” (60 min.)
    • 14.30 / sala 9 / dr Piotr Kubkowski, „Nakaz pedałowania. Krótka historia konfliktów o rower”
    • 15.00 / sala 5 / dr hab. Justyna Jaworska, „Kicz, kłir i krindż, czyli estetyki słabsze”
    • 15.30 / sala 9 / dr Marcin Bogucki, „Jak badać Eurowizję?”

Jeśli nie zaznaczono inaczej wykłady trwają 30 minut. Grupy oraz klasy szkolne prosimy o przesyłanie zgłoszeń na adres m.litwinowicz@uw.edu.pl

Opisy wykładów

dr hab. Marcin Napiórkowski, prof. UW
„Naprawić przyszłość. Jak kulturoznawcy mogą pomóc w ratowaniu świata?”

Nim przyszłość stanie się faktem, jest opowieścią. Ściślej – wieloma rywalizującymi opowieściami o możliwych przyszłościach. Te opowieści łączą nas i dzielą, kierują naszymi poczynaniami i nadają im sens. Niszowi pisarze i reżyserzy hollywoodzkich hitów, naukowcy i inwestorzy, politycy i buntownicy, a także twój wujek, król dyskusji przy imieninowym stole – wszyscy angażujemy się w opowieści o przyszłości. Niestety ci, którzy mieliby w tej kwestii najwięcej do powiedzenia – naukowcy i specjalistki – bywają tak bardzo skupieni na danych, że zapominają, że czyste fakty rzadko mają wpływ na ludzkie decyzje. W najlepszym wypadku ekspertów udaje się namówić do obalania fałszywych informacji. To za mało! Ci, którym zależy na lepszej przyszłości, muszą już dziś aktywnie współtworzyć narracje kształtujące zbiorową wyobraźnię. W tym pomóc mogą specjalistki i specjaliści od kultury. W ramach swojego miniwykładu będę chciał opowiedzieć właśnie o tych fascynujących możliwościach współpracy, jakie otwierają się dziś między „ścisłowcami” i przedstawicielkami nauk humanistycznych.

dr hab. Agata Chałupnik
„Płeć teatru”

W różnych czasach, w różnych miejscach i w różnych tradycjach teatralnych mężczyźni grali (i grają) kobiece role, a kobiety (znacznie rzadziej!) męskie. Przyjrzymy się fenomenowi cross-dressingu (czyli przebieranki płciowej w teatrze) na wybranych przykładach – japońskiego teatru Kabuki, teatru elżbietańskiego i europejskiego teatru w XIX w. W moim przekonaniu to świetne narzędzie do zrozumienia performatywnego czy teatralnego wymiaru płci na jaki wskazuje współczesna teoria feministyczna, a zatem także – narzędzie do zrozumienia nas samych i naszego uwikłania w płeć.

dr Weronika Parfianowicz
„Świat bez wzrostu gospodarczego?”

Co raz częściej mówi się o tym, że kryzys klimatyczny i ekologiczny jest wywołany w dużej mierze przez model gospodarczy uzależniony od nieustannego wzrostu. Czy możemy sobie wyobrazić inny świat, w którym to nie wskaźniki ekonomiczne, ale dobrostan ludzi i innych istot oraz całych ekosystemów jest przedmiotem troski i głównym punktem odniesienia dla różnych przedsięwzięć? Zapraszamy na warsztaty przygotowane przez dr Weronikę Parfianowicz i Jakuba Roka razem z uczestnikami zajęć Alternatywy dla wzrostu. W poszukiwaniu nowych modeli społeczno-gospodarczych na których wspólnie zastanowimy się nad różnymi pomysłami na to, jak zmienić świat na lepsze.

dr Piotr Kubkowski
„Nakaz pedałowania. Krótka historia konfliktów o rower”

Przez ponad sto lat – od pierwszej światowej fali „bicycle craze” końca XIX wieku po dzisiejsze prorowerowe rewolucje infrastruktury miejskiej w Europie i Azji – konstrukcja jednośladu się nie zmieniła, niemniej wciąż odnajdujemy w niej narzędzie społecznej reformy. Rower zdążył wywołać kilka kulturowych sporów; dotyczyły one m.in. zdrowia, ciała i płci, własności, przestrzeni, polityki miejskiej. W konflikty angażowali się lekarze, feministki, samorządowcy, aktywistki miejskie, teolodzy i socjolożki, anarchiści i ekonomistki. Dokonamy przeglądu kilku wybranych sporów o rower i poszukamy odpowiedzi na pytanie, dlaczego od przeszło wieku cykliści i cyklistki tak bardzo drażnią świat.

dr hab. Justyna Jaworska
„Kicz, kłir i krindż, czyli estetyki słabsze”

Sztuka akademicka od stuleci służy porządkowi władzy, sztuka awangardowa walczy o inny, lepszy świat. To są estetyki silne, którymi zajmuje się historia sztuki. Tymczasem obok kwitnie sztuka uprawiana i konsumowana dla przyjemności. Upodobania do niej trochę się czasem wstydzimy, by się nie zdradzać ze złym gustem, ale co to właściwie znaczy „zły gust”? Gdzie zaczyna się obciach? Może „zła sztuka” też ma swoje zadania?
dr Marcin Bogucki
„Jak badać Eurowizję”
Konkurs Piosenki Eurowizji uznawany jest za przykład złego smaku i niezbyt często stanowi przedmiot refleksji naukowej w Polsce. Celem wykładu będzie odczarowanie Konkursu oraz odkrycie jego potencjału jako mediatora między muzyką a polityką. Na wybranych przykładach będziemy analizować Eurowizję, używając kategorii antropologicznych, takich jak narodowość i wspólnota, płeć i seksualność, kamp i kicz.

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności