Przejdź do głównej treści →
Ostatnia zmiana 11 kwietnia 2018 Ogłoszenia

Warsztaty twórczego programowania

Warsztaty twórczego programowania 16.04, 13:15, s. 3., IKP

Kiedy myślimy o tworzeniu w cyfrowym medium audiowizualnym czynność programowania nie jest tym co pierwsze przychodzi na myśl większości z nas. Dzisiejsze komputery przyzwyczaiły nas do kreatywnego myślenia ujętego w kategoriach interfejsu – zmetaforyzowanych narzędzi dostarczanych nam przez różne photoshopy, 3dmaxy, garagebandy. Coraz rzadziej zmuszeni jesteśmy, nie będąc specjalistami, do zaglądania w znajdujące się „pod powierzchnią ekranu” dane i algorytmy. Motywem przewodnim naszych warsztatów będzie kod, narzędziem, którego użyjemy – język Processing, estetyczną i kulturową ramą – demoscena.
Celem zajęć jest nauczenie się podstaw programowania przez prototypowanie „demoscenowych” efektów wizualnych – głównie rodem ze „starych komputerów” (Atari, Commodore 64, Amiga). Całość opatrzona zostanie krótkimi, ilustrowanymi opowieściami o historii i teraźniejszości tej nerdowskiej subkultury. Postaramy się też przyswoić kilka pojęć z zakresu critical code studies, które pozwolą spojrzeć na programowanie w szerszym kontekście kulturowym.
Warsztaty skierowane są do osób początkujących, które raczej nie miały do czynienia z programowaniem. Będziemy uczyć się „od zera”.
Wymogiem technicznym jest posiadanie komputera* z systemem operacyjnym Linux / Windows / macOS – zdolnym do uruchomienia aplikacji Processing**.
* Praca na tablecie jest możliwa, istnieją stosowne aplikacje na iOS i Android ale ich działanie jest bardzo różne na różnych sprzętach; ponadto warto wyposażyć się w klawiaturę – „kodzenie” na klawiaturze ekranowej tabletu może być bardzo uciążliwe;
** Wymagania są bardzo niskie, Processing „chodzi” na —prawie— wszystkim. Uczestników prosiłbym o pobranie aplikacji ze strony http://processing.org; uruchomienie i sprawdzenie czy działa (klikamy guzik „play” – jeśli działa, pojawi się szary prostokąt w nowym oknie).
dr Jan K. Argasiński – filozof, medioznawca, cyberpunk. Pracuje w Zakładzie Technologii Gier Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej UJ gdzie zajmuje się m.in. tematyką affective computing. Po godzinach udziela się w niedawno powstałym laboratorium twórczego oprogramowania przy IK UJ.
Warsztaty odbędą się w poniedziałek 16.04 o godz. 13:15, w s. 3. w Instytucie Kultury Polskiej i potrwają – prawdopodobnie – do 17:15.
Zainteresowanych prosimy o kontakt mailowy jurek.stachowicz@gmail.com

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności