Przejdź do głównej treści →

UWAGA! Prosimy o zgłaszanie informacji o zakażeniu COVID-19, przebywaniu na kwarantannie lub w samoizolacji za pomocą wydziałowego formularza. Więcej informacji tutaj.

„Faraon”. Poetyka filmu

„Faraon”. Poetyka filmu, redakcja naukowa i opracowanie Seweryn Kuśmierczyk, wyd. Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2016.

Monografia filmu Faraon Jerzego Kawalerowicza przygotowana w ramach prac Zespołu Badań nad Filmem pod redakcją naukową Seweryna Kuśmierczyka (680 stron). Rozdziały analityczno-interpretacyjne zostały poświęcone warstwie plastycznej obejmującej scenografię i rekwizyty (z uwzględnieniem okresu przygotowań), reżyserii i grze aktorskiej, środkom wyrazu należącym do sztuki operatorskiej, aspektom montażu filmowego, ukształtowaniu warstwy sonorystycznej, analizie obecnej w filmie muzyki.

Przyjęta formuła monograficzna rozszerza perspektywę czasową spojrzenia na dzieło. Szczegółowa analiza elementów poetyki filmu, jego struktury i kompozycji, obejmująca także zagadnienia realizacyjne i warsztatowe, została uzupełniona rozprawą poświęconą problematyce ekranizacji powieści Bolesława Prusa, analizującą nowele filmowe, kolejne wersje scenariusza i scenopis wraz z ich porównaniem z pierwowzorem literackim. Osobne rozdziały omawiają recepcję filmu w Polsce i zagranicą, różnice pomiędzy dwiema reżyserskimi wersjami filmu oraz zagadnienia rekonstrukcji cyfrowej Faraona. Rozdziały dopełniają się wzajemnie dzięki zastosowaniu wspólnej metodologii – analizy antropologiczno-morfologicznej.
W monografii zostały wykorzystane bardzo liczne materiały archiwalne oraz wręcz bezcenna wiedza źródłowa zgromadzona przez autorów rozpraw w czasie rozmów przeprowadzonych z reprezentującymi różne zawody filmowe twórcami Faraona.

Autorzy rozdziałów: Robert Birkholc, Ewa Czachorowska-Zygor, Wojciech Kabarowski, Agnieszka Korycka, Seweryn Kuśmierczyk, Michał Mróz, Jacek Pająk, Beata Pieńkowska-Wyżyńska, Paweł Stroiński.

Fragmenty recenzji wydawniczych

„Tom nie ogranicza się do wymiaru dokumentacyjno-analitycznego; przeciwnie, ustalenia na tym poziomie stają się podstawą dla szerszych, wnikliwych interpretacji znaczeń przekazu filmowego – zgodnie z przyjmowaną przez wielu autorów metodą antropologiczno-morfologiczną. To właśnie podejście decyduje o komplementarności wypełniających tom tekstów: choć każdy z nich koncentruje się na wybranym składniku dzieła i nosi cechy opracowania autorskiego, to łącznie składają się na wszechstronną, stereoskopową i spójną monografię Faraona”.

prof. dr hab. Grzegorz Godlewski

„Dzięki filmoznawczej inicjatywie dr. hab. Seweryna Kuśmierczyka, wspartego gronem bardzo kompetentnych i niezwykle rzetelnych badaczy, Faraon Jerzego Kawalerowicza w pełni odzyskuje należne temu filmowi miejsce w historii polskiej kultury. Powstała książka to nie tylko bardzo cenna i wręcz wzorcowa monografia filmowego arcydzieła, ale także bardzo ważny komentarz do twórczości Jerzego Kawalerowicza. Profesjonalny opis filmowego warsztatu powiązany z jego sferą semantyczną i estetyczną składa się na bardzo instruktywne kompendium dydaktyczne”.

prof. dr hab. Tadeusz Szczepański
Link do audycji o książce: http://www.rdc.pl/podcast/radioczuly-faraon-poetyka-filmu/

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności