Przejdź do głównej treści →

UWAGA! Prosimy o zgłaszanie informacji o zakażeniu COVID-19, przebywaniu na kwarantannie lub w samoizolacji za pomocą wydziałowego formularza. Więcej informacji tutaj.

Zespół Teorii Ruchomego Obrazu

Zespół aktywnie działał w latach 2016–2018, a w jego skład wchodzili:

dr Jan Borowicz, mgr Magdalena Dorobińska, mgr Piotr Fortuna, mgr Aleksander Kmak, dr Paulina Kwiatkowska (współkierowniczka), mgr Dorota Mieszek, mgr Michał Mróz, mgr Klaudia Rachubińska, mgr Marcin Stachowicz, mgr Magdalena Staroszczyk, dr Matylda Szewczyk (współkierowniczka), dr Agata Zborowska

Głównym obszarem badań w ramach prac Zespołu były ruchome obrazy: pre-kinowe, zapisywane na taśmie filmowej, a także różne typy obrazów elektronicznych. Członkinie i członków Zespołu interesowały aspekty teoretyczne funkcjonowania ruchomych obrazów, ich miejsce w kulturze współczesnej oraz medioznawcze podejście do ruchomych obrazów, a także praktyki kulturowe (zwłaszcza naukowe i artystyczne), które je wytwarzają i angażują.

Zespół działał w trybie projektowym, zajmując się przede wszystkim problemem badania ciała i analizy cielesności w perspektywie ruchomych obrazów. Do podejmowanych zagadnień należały m.in. cielesność zmedykalizowana (w kinie, ale i w wizualizacjach medycznych), pornograficzna i „gwiazdorska”; konstrukcja ciała w ruchomych obrazach opartych na rejestracji oraz animowanych; materialność ruchomego obrazu („ciało filmu”); ideologiczny status ciała w kinie popularnym i artystycznym.

W czerwcu 2017 roku członkinie i członkowie Zespołu zorganizowali ogólnopolską konferencję naukową, której efektem jest wydany w 2018 roku przez Fundację MAMMAL tom pokonferencyjny Cięcie ciał. Ruchome obrazy.

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności