Przejdź do głównej treści →

UWAGA! Prosimy o zgłaszanie informacji o zakażeniu COVID-19, przebywaniu na kwarantannie lub w samoizolacji za pomocą wydziałowego formularza. Więcej informacji tutaj.

dr Piotr Kubkowski


Zakład Historii Kultury
piotrkubkowski@uw.edu.pl

Dyżury
dyżury w sesji letniej:
środa 29 VI godz. 9.30-10.30 (stacjonarnie), wtorek 5 VII godz. 9.30-10.30 (stacjonarnie), środa VII godz. 9.30-10.30 (stacjonarnie)

Kulturoznawca i historyk kultury, specjalizuje się w okresie przełomu XIX i XX w. Zajmuje się kulturową historią krajoznawstwa i podróży, sportu i ciała, kulturą miejską. Pracę doktorską o pierwszych polskich cyklistach (pod kier. prof. A. Mencwela) obronił z wyróżnieniem w 2017 r.

Prowadzone zajęcia kursowe: antropologia kultury, antropologia słowa, historia kultury polskiej XIX w., translatorium z francuskiego oraz konwersatoria: Na blokowisku. Ideologie – realizacje – praktyki – narracjeMiasto mówiWarszawski warsztat rowerowy 1886-2016; Za miasto. W kręgu nowoczesnych praktyk (poza-)miejskich; Krajoznawstwo: historia-obraz-performans, Antropologia podróży, Wstęp do nowego krajoznawstwa. W latach 2010-2018 współprowadził objazdy naukowe IKP. W latach 2012-2016 pełnił funkcję opiekuna studentów studiów licencjackich. Od 2018 r. opiekun jednego ze studenckich kół naukowych.

Autor monografii Sprężyści. Kulturowa historia warszawskich cyklistów na przełomie XIX i XX wieku (2018). Współredaktor i współautor czterech książek z serii „Topo-Grafie” (o M. Białoszewskim – 2013, L. Tyrmandzie – 2015, M. Hłasce – 2016 i T. Konwickim – 2017). Wydawca wspomnień Marii Jadwigi Strumff i współautor tomu Spostrzeżenia nad ludźmi. Szczere wyznania Massażystki (2021). Artykuły publikował m.in. w „Czasie kultury”, „Kulturze Popularnej”, „Kulturze Współczesnej”, „Przeglądzie Humanistycznym”, „Tekstach Drugich”, „Wieku XIX”, tłumaczenia z francuskiego – m.in. w „Kontekstach”, „Widoku” i „Pleografie”.

Kierownik projektu badawczego „Ministerstwo Polskości: podróże – krajobrazy – teksty. Kulturowa historia ruchu krajoznawczego od 1873 roku do końca lat 20. XX wieku” (NCN Sonata 2020-2023). Sekretarz projektów badawczych „Ekspozycje nowoczesności. Wystawy na ziemiach polskich w latach 1821–1929 a doświadczanie procesów modernizacyjnych” (NPRH, 2013-2017; IKP UW) oraz „Topo-Grafie. Miasto, mapa, literatura” (NPRH, 2014-2017; IKP UW). Członek zespołów: „Praktyki językowe jako praktyki kulturowe w ujęciu antropologii słowa” (NCN Opus, 2012-2015; IKP UW) i „Sienkiewicz ponowoczesny” (NPRH 2016-2018; IBL PAN).

Kurator wystawy Massażystka, czyli przestrzenie intymne Warszawy przełomu XIX i XX wieku (Muzeum Woli, 2015 r.) oraz współorganizator wystawy „Znikające krajobrazy.” Opowieść przestrzenna Mirona Białoszewskiego (Muzeum Pragi, 2016 r.). Współtwórca serialu dokumentalnego o osiedlach modernistycznych pt. „BLOK.” (reż. Tomasz Knittel, TVP Kultura, 2018 r.).

Członek zarządów: Towarzystwa Krajoznawczego „Krajobraz” i Stowarzyszenia Katedra Kultury; członek Pracowni Studiów Miejskich UW.

Nominowany do Nagrody Literackiej m.st. Warszawy (2019), laureat Konkursu im. H. Szwankowskiej na najlepszą książkę varsavianistyczną (2019). Wyróżniony w konkursie Prezydenta Warszawy i Muzeum Warszawy na najlepszą rozprawę o społecznym rozwoju miasta „Dyplomy dla Warszawy” (2018). Laureat pierwszego miejsca w konkursie Narodowego Centrum Kultury na najlepszą pracę doktorską z zakresu nauk o kulturze (2017). Wyróżniony zespołową Nagrodą Rektora za serię „Topo-Grafie” (2017). Stypendysta MNiSW w r.ak. 2009/2010.

(fot. Kasia Stanisławska)

Ten serwis korzysta z cookies Polityka prywatności