Absolwent kulturoznawstwa, historii sztuki i muzykologii, adiunkt w Instytucie Kultury Polskiej UW. Obronił pracę doktorską dotyczącą związków opery i szaleństwa w epoce nowoczesnej. Jego zainteresowania badawcze skupiają się wokół kulturowej historii muzyki oraz reżyserii operowej.
Autor książki Teatr operowy Petera Sellarsa. Inscenizacje Händla i Mozarta z lat 80. XX w. (Poznań 2012) oraz współautor tomu Chopinowskie igrzysko. Historia Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina 1927-2015. Publikował m.in. w „Didaskaliach”, „Widoku”, „Opcjach”, „Dialogu”, „Ruchu Muzycznym”, „Res Facta Nova”, „Interdisciplinary Studies in Musicology”, „małej kulturze współczesnej” i na „Dwutygodnik.com”.
Wykonawca w projekcie „Kulturowa historia Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina” (OPUS NCN, 2017-2020).
W 2011 i 2013 uczestnik programu Instytutu Muzyki i Tańca „Krytyka muzyczna 2.0” (Współczesna krytyka muzyki współczesnej oraz Krytyka operowa). W drugim semestrze roku akademickiego 2014/2015 przebywał na Indiana University w Bloomington jako visiting scholar. Członek komisji artystycznej 23 Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej (2016/2017), laureat V edycji konkursu im. Andrzeja Żurowskiego na recenzje dla młodych krytyków teatralnych (2018).
Członek Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych, w latach 2016-2020 jego sekretarz, oraz członek Stowarzyszenia Miłośników Konkursu Piosenki Eurowizji OGAE Polska.
https://uw.academia.edu/MarcinBogucki